Historiek

In 2007 richt theaterauteur en – regisseur, Marc Reynaert, Theater Melanie op om een podium te vinden voor zijn maatschappelijk relevante stukken. Hij gaat op zoek naar acteurs, een repetitielokaal, een zaal en sponsoring en krijgt een subsidie van de stad Brugge.

In 2008 presenteert Theater Melanie een eerste creatie, Melanie, over de bittere strijd van een asielzoekster.

In 2009 wordt het stuk Een jonge vrouw gecreëerd over de tragische levensloop van een meisje met een verstandelijke beperking en een kinderwens.

In 2010, de creatie God, beware ons van de schande over een taboe in het gezin: twee zussen blijken moeder en dochter te zijn.

In hetzelfde jaar 2010, de monoloog Hart en de dubbelmonoloog Hart. De zoetigheid van een wespensteek. Twee verhalen over ontspoorde zielen. In een experimentele dubbelmonoloog lijken de twee afzonderlijke verhalen elkaar te beïnvloeden.

In 2011, Onrust over twee schoolvriendinnen die in een hels stormweer terechtkomen en voor wie het nooit meer wordt zoals voorheen.

In 2012, Een mens zonder dromen over twee broers die elkaar op het scherp van de snee de ouderlijke loods betwisten.

In 2013, Een gewone jongen over een jonge kunstenaar die omwille van zijn kunst gemolesteerd wordt.

In 2014, Oorlogszaken over door syfilis besmette Vlaamse prostituees tijdens de Duitse bezetting in WO1.

In 2015, Pleegzus over de complexe relatie tussen een zwakbegaafde moeder en haar hoogopgeleide dochter

In 2016, Randschade over de schuldvraag bij een auto-ongeval waarbij de vader het leven laat en de kinderen lichamelijk en psychisch zwaar gehavend zijn.

In 2017, Sugarbaby over het aangrijpende leven van een werkstudente die voor de job van sugarbaby kiest.  

In 2018, Andermans over een dokter die bij de hulp aan een vluchteling voor het dilemma wordt geplaatst: zwijgplicht of burgerplicht.

In 2019, Olga over een vrouw die vijftig jaar na de feiten een pijnlijk geheim onthult en voor opschudding zorgt.

In alle stukken staat de kwetsbare mens centraal.