Acteurs

Christel Stragier is reeds lang actief binnen verschillende amateurgezelschappen in Oostende en Bredene. Het langst  bij het gezelschap “Boontje”, dat zijn roots in Bredene heeft, zoals ook Christel. Hier voelt ze zich dan ook echt thuis. Maar Christel verlegt graag haar grenzen. Dat leidde in het verleden al tot vruchtbare samenwerkingen buiten “Boontje”. Het amateurtheaterfestival in 2016 in de Grote Post te Oostende was een evenement waarop Christel een sterke rol neerzette in de voorstelling Diplodokus. Deks.

Op haar zoektocht naar gastrollen bij andere gezelschappen kwam Christel bij Theater Melanie terecht en vertolkte er de rol van Anne in het stuk ‘Andermans’ (2018) en één van de zussen in het familiedrama, Huys. Speelt nu de rol van Nadja in het abortusdrama ‘Niets Gaat Voorbij’.

Dorine Vande Kerckhove “Ik zette mijn eerste stappen in de acteerwereld bij het theatergezelschap ’t Zwarte Gat in Wingene. Eén van mijn eerste rollen was Ciska, Bakelands lief, in het stuk ‘Getekend Bakelandt’, geschreven en geregisseerd door Marc Reynaert. Marc werd er al gauw de huisregisseur. Ik had de toneelkriebel te pakken : ‘De gebroken kruik’, ‘Twee werelden’, ‘De held van het Westen’ … jaar na jaar stond ik op de planken en tenslotte vertolkte ik ook de rol van Anne in het stuk ‘De arme edelman, uitgevonden door het gezelschap ’t doet geen zeer’.

Na enkele jaren pauze werd een nieuw gezelschap opgericht: ‘Theatercollectief’. Opnieuw kwam het tot een samenwerking met Marc Reynaert. Ik mocht er meespelen in het stuk ‘Het recht van de sterkste.’ Maar de grootste uitdaging vond ik toch de vertolking van Anne in het stuk ‘Het dagboek van Anne Frank.’

En nu 15 jaar later krijg ik de kans om aan te sluiten bij ‘Theater Melanie’ en één van de zussen te spelen in het stuk ‘Huys’.

Tom Vanhaelemeesch kwam heel toevallig op de planken terecht, toen hij in 2003 – niet gehinderd door enige ervaring – bij het Wingense Theatercollectief een figurantenrolletje-met-één-lijntje-tekst scoorde in het stuk Heksenjacht in een regie van Marc Reynaert. Door herschikkingen in de rolverdeling promoveerde hij al gauw naar één van de grotere rollen.

In 2004 volgde een rol in ‘Zwins’ (‘Pigs’ van John Arden), opnieuw bij het Theatercollectief in een regie van Marc. Later vertolkte hij nog een bijrol in ‘Engeltjes’ (Wonnebronne, Beernem, 2005) en de hoofdrol in ‘Hartstocht van een sadist’ (Theatercollectief Wingene, 2007), waarna de planken voor onbepaalde tijd op zolder gingen. Tot Marc hem eind 2022 uit zijn winterslaap kriebelde.

“Acteren is vooral geen rol spelen. Acteren is een rol zijn. Daarvoor moet je graven, zoeken, zwerven en alle vensters in je hoofd open zetten. Een creatief proces, het leggen van een puzzel, een verrijkende tocht. Samen.”